Vragen over opruimen

Dat je dilemma’s en obstakels tegenkomt als je denkt aan opruimen, dat is niet gek. Dat hebben we allemaal. De kunst van opruimen begint in je hoofd: met gedachten die helpend zijn. Blader eens door de vragen. Misschien vind je er inspiratie om je gedachten over opruimen te resetten. 

Door de afstand tussen de klant en mij lukte het ons niet op korte termijn een afspraak te maken voor een opruimdag. Tot onze verrassing bleek dat een voordeel! 

De klant wilde haar zolder opruimen, daar hadden zich in de loop van de jaren allerlei spullen opgestapeld. Omdat de opruimsessie pas drie maanden na de intake was gepland, hadden we een paar keer online contact. We bespraken de functie van de zolder, de categorieën spullen in huis. Dit hielp de klant om een praktische start te maken: ze bracht spullen weg die ze al lang niet meer hoefde.  

Opruimen is een actie en die bereidde deze klant voor door aandacht te besteden aan haar mindset. Daar de tijd voor nemen, geeft je een voorsprong op het moment van samen opruimen. De klant had na twee opruimsessies inzicht in haar zolder en grip op haar manier van opruimen.

Een klant verzamelde veel. Dat gaf haar een gevoel van controle over haar leven. Nu was het te vol geworden en ze noemde haar spullen ‘rommel’. Toch had ze in de loop van de jaren deze spullen met liefde en toewijding verzameld. Hoe komt het dan dat je om je heen kijkt in je huis en zegt dat je te veel rommel hebt?

Door op te ruimen per categorie, of zelfs per sub-categorie, werd duidelijk dat er spullen waren die de klant wilde houden en spullen die de klant niet meer nodig had. Van ‘rommel’ werden deze spullen items om door te geven of om weg te doen. Meer over categorieën kun je lezen bij de vraag: hoe houd ik overzicht bij het opruimen?

gestapelde stenen

Tijdens een opruimsessie wilde de klant graag haar kledingkast opruimen. In die kast lag kleding, schoenen, tasjes, doosjes. We haalden alles uit de kast en dat werd een reuzegrote berg. De kleding werd gesorteerd. Toen koos de klant per subcategorie wat ze wilde houden en wat niet. Zo werd het overzichtelijk. 

Bijvoorbeeld was er een subcategorie blouses met korte mouwen, naast de categorie blouses met lange mouwen. Misschien heb jij daar niet veel van, en is het bij jou logisch om te kijken naar zomerbroeken en winterbroeken, of nog iets anders.  

Stel je voor: je opent een la en je ziet allerlei spullen, maar de pen die je zocht, zie je niet. Neem een moment om eens goed te kijken wat er allemaal in de la zit. Haal alles eruit en leg het soort bij soort. Pak elk item in je hand en voel: hoort dit in deze la thuis?

Kies dan de items uit de categorie (bijvoorbeeld pennen) die je wilt bewaren. Leg deze categorie in de la, het liefst soort bij soort, kleur bij kleur, en gelijke maten bij elkaar in een passend bakje. Stap voor stap wordt de la overzichtelijker en hoef je nooit meer te zoeken naar wat je nodig hebt.

Heb je wel eens gehoord van de ‘KonMari-methode’? Marie Kondo, een Japanse organisatie-expert, begint altijd met het bedanken van je huis omdat het er altijd voor je is.

En dan start de tijd om op te ruimen! Zodra je dat besluit hebt genomen, zul je merken dat opruimen vreugde brengt; het creëert structuur in je huis en daarmee ruimte en rust. Na verloop van tijd groeit je motivatie, omdat je steeds beter wordt in opruimen. Je leert loslaten wat je niet meer nodig hebt, wat je tegenhoudt.

Als alles in huis een vast plek heeft, is opruimen een gewoonte geworden die je graag behoudt. Zo behoudt je je motivatie. 

Afscheid nemen van spullen kan voelen als een hindernis die te hoog is. Je hebt bijvoorbeeld gevoelens als onzekerheid of twijfel (wil ik dit wel echt wegdoen), verdriet of smart (ik had het fijn toen ik het kocht/ gebruikte/ kreeg), schuld of stress (wat zullen ze zeggen als ik het niet meer heb). Die gevoelens zijn echt en die zijn er om een reden. Eerder had je die spullen nodig.  

Door bewust afscheid te nemen van spullen, geef je aandacht aan dit proces. Je maakt ruimte voor herinneringen.

Voor dit doel adviseerde ik een klant te werken met een kleine opruimklus, een kookwekker en een stappenplan. We zijn in de keuken en de klant wil de lades opruimen. Ze wil dit zelfstandig komende week doen, per keer een la of een schap. De eerste klus betreft een la. Wij werken met een schrift voor aantekeningen. 

♥  Het begint met een goede voorbereiding: zet een doos klaar voor spullen die terug de la ingaan, en een doos voor spullen die er niet teruggaan en zet een vuilniszak klaar voor spullen die over de datum zijn. Zet een krukje klaar om op te zitten/ staan.

♥  Zet de kookwekker op 20 minuten en begin. Pak telkens een item uit de la en kies de bestemming: terugdoos – niet-terugdoos – vuilniszak. Als de wekker gaat, sta je op en zet je de wekker op 10 minuten pauze. Zet een kop thee of koffie en ga erbij zitten. Kijk naar je werk van de afgelopen 20 minuten en voel even. Er zijn misschien negatieve emoties, misschien ook positieve. Schrijf ze op. 

♥  Na de pauze zet je de wekker op 20 minuten en ga je verder met het uitpakken van de la. Je hoeft je niet te haasten, dit uitzoeken mag je met aandacht doen. Zet als het pauze is de kookwekker op 5 minuten. Voel even en schrijf een emotie op die je voelt, zowel negatief als positief. Ga in dit ritme door of pas het naar behoefte aan tot de la leeg is.

♥  Maak de la schoon. Zet de spullen uit de ‘terugdoos’ terug in de la. Zet de spullen er per categorie in en zet de hoge spullen achter en de korte spullen voor. Zo zie je in één oogopslag wat je hebt. Pak je schrift, en schrijf een paar emoties op van dit moment.

♥  Je hebt dit helemaal zelf voor elkaar gekregen! Bedank jezelf 

Scroll naar boven